Fotonummer:

2161  

Jaar:

1951

Bijdrager:

Hans van Melis
E-mail bijdrager

Andere gerelateerde foto's:

Groep 1: Horeca | Dancings / Discotheken | Carlton

Locatie 1Centrum - 111 Binnenstad - Parallelweg*

Deel deze pagina
Foto omschrijving

Carlton.

De hoek Vestdijk-Parallelweg, met Carlton en taxibedrijf Honert & Zn: Hotax. Op de Demer is wel bouwactiviteit maar de gebouwen zijn nog niet te zien. Carlton is wel weer opgebouwd. Atlatis 422

Deze foto is geplaatst op: 07 december 2005



Uw reacties

Was er vroeger niet een Carlton op de Fellenoord, dat het bombardement van 6/12/1942 overleefde, of is dat een vergissing van mij?

Toegevoegd door: Cor v Suijdam op 29 juni 2006

Nee, je vergist je niet, want ik heb laatst nog een foto gezien bij RHCe van het gebouw, genomen bij de sloop van het gebied.

Toegevoegd door: Wil van Hout op 29 juni 2006

Hier staat de betreffende foto van Carlton. RHCe 64389 Wel zwaar gehavend.

Toegevoegd door: Wil van Hout op 29 juni 2006

Dit gebouw was aanvankelijk de garage van Kerssemakers, die er naast woonde. De garage werd later voortgezet door de heer Van Beek Martin, die na enkele jaren een grote autorijschool opzette in het St. Vincentiusgebouw in de Ten Hagestraat, taxibedrijf Van de Honert kwam er tijdelijk in tot Van Woezick, mogelijk na het Engelse bombardement van 31 maart 1942, waarbij ook de Fellenoord werd getroffen. Tijdens dit bombardement was ik in de Lijmbeekstraat bij Van de Waardenburg, zag de bommen uit een vliegtuig tuimelen en bracht enkele minuten later een zwaargewonde man met een scherf in zijn bil achterop mijn bagagedrager van de fiets naar het ziekenhuis op de Vestdijk. Ik weet niets van naam of wat ook van de getroffene, in de hectiek van de situatie, was zulks ook gewoon.

Toegevoegd door: Jan Van Der Meulen op 10 november 2007

Volgens de datum van de foto van 1951, kan het mogelijk zijn dat Carlton na de oorlog van de Fellenoord naar dit gebouw verhuisd is? Ik weet wel dat gedurende de oorlog dit gebouw iets te maken had met de NSB want ik heb vaak de jeugdstorm daar gezien.

Toegevoegd door: Cor v. Suydam op 11 november 2007

Daar zat op nr. 7 inderdaad Kringhuis NSP / NSB en daarnaast was het Onderrichtingslokaat der WA (NSB).
En Carlton is inderdaad vanaf de Fellenoord naar de Parallelweg gegaan. Carlton was van H. van Woezik (voor de Fellenoord o.a. van Stadt Wien, nu Oud Eindhoven). Hij was een zeer bekend figuur in de horeca.

Toegevoegd door: Marjo Spierings op 11 november 2007

Nr. 7 is dan met grote zekerheid het grote pand rechts. Zie mijn commentaar op 6 nov. 2005 foto 1885.

Toegevoegd door: Wil van Hout op 11 november 2007

Ik denk dat er een paar misverstanden zijn door al die veranderingen in straatnamen en nummeringen. De nummering van de Parallelweg ná 1920 begon bij Hof van Holland (vorig jaar nog Trocadero) op het Stationsplein, en eindigde bij de (nu) Mathildelaan. Vial staat te boek in 1920 op Demer 1 (is nooit Parallelweg geweest) als stalhouder en vanaf ongeveer dezelfde tijd maar zéker in 1922 op Parallelweg nr. 5 (was vóór 1920 Parallelweg nr. 10) als "autoverhuurder/caféhouder" café Vial. Naar mijn mening is hij dus verhuisd. Op Demer 1 kwam toen Van Hout tot ongeveer 1940 (café Van Hout) en toen werd het café Strauss van Van de Moosdijk. Na het bombardement is café Strauss verhuisd naar Parallelweg nr. 5 en zat daar nog in 1950. Dat pand (nr. 5) moet dus hebben gestaan op het stukje dat nu weer Stationsplein heet. Dan krijg je aan de overkant nr. 7 (wat je op de foto links ziet, Wil en niet rechts) Kerssemakers, (Hotax) nr. 9, rechts ervan (Carlton), dan nr. 11 (in gebruik bij 9), helemaal rechts was 13 (woonhuis) en 13a (rijwielstalling (Yntema), nr. 15 (woonhuis) en nr 17 Kliebisch slijterij. Dit nr. (17) was vroeger weer Parallelweg 5, nr. 19 in gebruik door de gemeente (werkplaats). Nr. 21 (Abonné) werd later veranderd in Parallelweg Strijp (West) en behoort eigenlijk al bij de latere Mathildelaan. Ik hoop dat dit iets verduidelijkt, anders hoor ik het wel.

Toegevoegd door: Marjo Spierings op 11 november 2007

Op 29 juni 2006 heb ik het hierboven over een bepaalde foto, die echter op foto 11301 staat.

Toegevoegd door: Wil van Hout op 11 november 2007

Jaartal klopt niet, op 15 mei 1951 was hier de onthulling van het standbeeld van Anton Philips. Ik denk eerder aan 1946.

Toegevoegd door: Antoon Franse op 21 december 2011

Een vergissing van Jan van der Meulen, het was niet maart 1942 maar dinsdag 30 maart 1943.

Toegevoegd door: Leo Koenen op 23 april 2017

Zo krijg je misverstanden. Antoon verwijst naar de nog overeind staande gebouwen op de hoek Vestdijk-Parallelweg, Leo naar het bombardement. Alles wat hier nog overeind staat was in 1950 al gesloopt, zie foto 15114. Dus de datum die Antoon aangeeft lijkt aannemelijk.

Toegevoegd door: Paul van der Cingel op 14 mei 2018

 
Reactie toevoegen